3dsmax 2015 - OMG!!

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
hardrock_ram
Sted: Kristiansand

3dsmax 2015 - OMG!!

Legg innav hardrock_ram » søn 29 jun, 2014

Gikk nylig over til 3dsmax 2015. 2013 og 2014 var releaser jeg likte godt. Mer stabile og mindre problematiske enn vanlig :P. 2015 er en annen historie. Hvordan klarer de å slippe en utgave hvor ikke alle objekter man trekker en select region rundt, faktisk blir valgt? HVER ENESTE gang det slippes en ny utgave av dette programmet, så er det en eller annen funksjon som har eksistert i 20 år, som plutselig ikke fungerer 100% lenger. Det slår ALDRI feil!

Til alle ferske innen 3D som går på Noroff eller Idèfagskolen: Ikke bry dere med å lære programmer fra Autodesk hvis dere ikke må. Og for all del, ikke gjør workflowen deres avhengig av noe som helst fra dette selskapet! Autodesk greier ikke å få til NOE riktig. Her virker det som at til og med tekniske beslutninger tas av corporate suites. "Supporten" gjør at du får lyst til å skyte deg selv. Ny funksjonalitet er nesten alltid helbom i forhold til hva profesjonelle faktisk trenger, og alle funksjoner som fungerer bra er MINST ti år gamle og vil aldri noensinne se en oppgradering eller forbedring.

Uheldigvis kommer jeg til å få en gigantisk jobb med å lære alt jeg kan i 3dsmax i et nytt program når det pil råtne skipet M\S Autodesk en gang synker til bunns, men utover det ønsker jeg dette selskapet alt vondt.
if your not living on a killing ground, you better make your own

Fanzypantz
Sted: Trondheim

Legg innav Fanzypantz » søn 29 jun, 2014

=D> Er jo samme det hva slags program du bruker først, de fleste har samme muligheter og man kan jo hoppe over til de fleste programmene og lære dem på noen uker. Det er jo hvordan 3D fungerer som faktisk er det viktigste å lære.

Sidenote: har ikke hatt noe trøbbel med 2015 utenom den nye layer tingen som gjør at max casher av og til men sjeldent. Vært rock solid til nå.
Kom arbeidslyst og treng deg på. Her skal du motstand finne. - Flåklypa

Andreas Halvorsen Tollånes - https://andreastollanes.wordpress.com/

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » man 30 jun, 2014

Det går selvsagt fint å lære noe nytt, men det er en jobb. :P

3dsmax 2015 har ikke stabilitetsproblemer, men det er mye som er "broken" allikevel.
I tillegg til selection-problemene, så er den nye viewport-navigasjonen frustrerende, og layer manager\layer explorer er kronglete å bruke. I tillegg VET jeg at for eks. Reaction Manager, i utgangspunktet en super funksjon, ikke har fått bug-fiksene den burde fått for mange år siden. For folk som bruker Mental Ray, så er det frustrerende å se at rendertiden på SAMME scene bare blir lengre og lengre for hver utgave av programmet.

Hvis man fortsetter å liste opp ting som burde vært fikset på den ene siden, og lister opp hva slags funksjonalitet de faktisk legger til på den andre, så vil man fort se at prioriteringene er helt borti natta.
Sist redigert av hardrock_ram den man 30 jun, 2014, redigert 1 gang totalt.

Fanzypantz
Sted: Trondheim

Legg innav Fanzypantz » man 30 jun, 2014

Jeg har prøvd å lære meg Maya i mange år, men aldri klart å rive meg vekk fra 3Ds max. Jeg har lyst å tukle med Modo eller Cinema4D, men er usikker på det siden jeg fortsatt er ganske basic på en del forskjellige områder. Plus jeg har V-ray lisens til Max.. hadde vært kjipt å bytte og ikke få bruk for den lisensen lengre..
Kom arbeidslyst og treng deg på. Her skal du motstand finne. - Flåklypa

Andreas Halvorsen Tollånes - https://andreastollanes.wordpress.com/

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » man 30 jun, 2014

hardrock_ram: Du må komme deg inn i beta programmet :wink:

Det er ingen fra AD som leser her. Jeg ser frustrasjonen din forøvrig :)

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » tir 01 jul, 2014

Vi hadde folk fra AD på jobb her om dagen. De skulle primært snakke om ingeniørverktøy, men de ville høre om forslag til forbedringer i andre programmer også. Men når de ikke greier å prioritere riktig etter sikkert tusenvis av tilbakemeldinger fra firmaer i "media and entertainment" eller å bruke 5 minutter på google, så er jeg ganske sikker på at mine tilbakemeldinger ikke er verdt kaloriene jeg ville brukt for å skrive det ned. På engelsk kalles det "beating a dead horse" :P

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » søn 13 jul, 2014

Fortsatt bruker jeg 3dsmax 2015 SP1, og denne er virkelig fullstappet til randen med bugs i verktøy som man bruker HELE tiden. Jeg har ikke ord. Ikke nok med at dette har gått igjennom bug-testing i utgangspunktet, men jeg kjører altså SP1.

Det er ikke annet å si enn at Autodesk bør gå igjennom fundamentale endringer i måten de operer på, for dette er bare useriøst.

3dhue
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Legg innav 3dhue » man 14 jul, 2014

Det er nok for tidlig å bruke 2015. Håper de jobber på spreng med SP2. Merka lite forskjell med sp1 installert. Tror de bruker mye ressurser på dette "State sets" greiene(ush..kommer noen til å bruke dette?).

Lista fra forrige runde. Link
Sr Consultant Visualization
Aker Solutions

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » tir 15 jul, 2014

Nå har de jo laget Maya LT (eller hva dem kaller det) som skal være tilpasset spill industrien, så neste program som ryker er vel 3ds Max :(
Kommer vel en Maya Viz snart også :-k

3dhue
Kontakt:

Legg innav 3dhue » ons 16 jul, 2014

Vi får se. De vil vel melke den kua en god stund til. Og ut ifra det jeg har lest her og der fra de som utvikler er det ingen planer om å legge ned. Kanskje vi får se en Max Viz igjen og en LT først. :wink:

BTW:
[tit]General Feature Requests[/tit]
http://3dsmaxfeedback.autodesk.com/foru ... e-requests

[tit]Report a Bug[/tit]
http://download.autodesk.com/us/support ... uct=3dsMax

Aker Solutions

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » fre 18 jul, 2014

Tviler på at de kutter ut Max. De er jo midt i "Excalibur"- prosjektet for å fornye det. Dessuten vil de isåfall ta livet av en av grunnpilarene i Autodesk Media and Entertainment.

Votes er ihvertfall gitt og bug reports er submitted :)

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » lør 19 jul, 2014

De kutter nok ikke Max, men all logikk og tegn fra Autodesk tyder vel på at Max og Maya ikke kommer til å forbli direkte konkurrenter.

Max blir nok fokusert mot Viz og Cad, mens Maya blir stående innen "entertainment".

Ser jo dette bl.a. på at Naiad/Bifrost ble lansert til Maya, ikke Max. De lanserte Maya LT til spillmodellering, et marked Max har hatt.
Det jeg ser med Max er litt todelt. De AD selv utvikler er veldig rettet mot Viz/Cad slik som optimalisering for store, tunge scener, Gepetto etc.
Det andre som er litt mere "allmennyttig" virker som enten oppkjøp eller kopi av eksisterende plugins de bare implementerer. (Uten særlig mere tanke på det ettersom de somregel er tregere og gjerne mere buggy enn plugin-versjonene)

Jeg har fremdeles ikke testet Max 2015 forresten. Det har ingenting nytt jeg ønsker.

En liten artig sak. Har noen testet Genome fra Thinkbox?
Deres tutorials går mye på å replikere modifiers som ligger i Max, men de som er laget med Genome er ofte opptil 10x raskere. Jeg lagde en Volume Select med Genome på 10 minutter som er vanvittig rask rett i viewporten - og har flere funksjoner!
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

3dhue
Kontakt:

Legg innav 3dhue » ons 13 aug, 2014

Aker Solutions

Gå tilbake til «3dsmax»