Adobe vil kjøpe The Foundry

Aktuelle nyheter

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Adobe vil kjøpe The Foundry

Legg innav hardrock_ram » man 27 apr, 2015

LINK

Noen som vil ta opp kampen med Autodesk tydeligvis. Har stor tvil til at dette vil føre noe bra med seg for brukere. Det ser ut til at det optimale er små firmaer, med en sikret pengestrøm fra en eier som ikke bryr seg så lenge investeringen gir avkastning. Autodesk-modellen fører stort sett bare dritt med seg.
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

FXdal
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav FXdal » man 27 apr, 2015

Helt enig, jeg hoppet over til Modo på grunn av at jeg ikke liker AD modellen. Det som var frykten var at AD skulle kjøpe the Foundry da ville de evt. ha kvittet seg med Modo som er surt for min del.
Men Adobe har vel ikke lagt inn budet enda heller etter det jeg har forstått. Får bare krysse fingrene for at det blir kjøpt opp av en ren finansiell interessent i likhet med Carlyle group som eier det nå.
Har heldigvis Houdini som backup :)
Øyvind Fiksdal
http://www.fxdal.com

Trådstarter
hardrock_ram

Tenk om AD kjøper The Foundry ... Det ble jo litt av en reaksjon når AD kjøpte Softimage.
Mtp. at de verste spådommene ble sanne i det tilfellet (kjøpte opp en konkurrent for å legge den ned), så vil nok VFX-delen av internett eksplodere hvis noe slikt hadde skjedd.

Trådstarter
hardrock_ram

The company has recently launched a concept design software product called Modo, which means that prototype cars, phones and trainers can be drawn immediately into 3D rather than drawn first by hand in 2D and then physically built.

LOL :D

Brukeravatar

FXdal
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav FXdal » man 27 apr, 2015

Haha, Ja det er en ganske drøy statement med fullstendig mangel på innsikt.
Det værste er at jeg ser ikke bort i fra at det er sånn adobe tenker også.
Faren er egentlig at Nuke skal gå samme veien som Shake gjorde når de tok over det. Og Adobe er ikke akkurat rause med nye funksjoner på oppdateringene.
Øyvind Fiksdal

http://www.fxdal.com

Trådstarter
hardrock_ram

Skulle ikke forundre meg om de kjøper The Foundry ... De ser vel skriften på veggen mtp. at The Foundry vokser som en konkurrent på store deler av Adobe sitt område. De tenker vel ratt at de må kjøpe dem før det er for sent. If you cant beat `em, buy them. :P

EDIT: Kan aldri se for meg at dette ender bra ... For meg ser The Foundry ut til å være for stort til at de mindre spillerne i industrien kan kjøpe dem, mens investeringsfirmaer virker å være mest interessert i start-ups med stort potensiale. Adobe og Autodesk er derimot livredde for den fremtidige trusselen som The Foundry er. Disse to vil være villige til å strekke seg lenger for å kjøpe dem opp enn en utenforstående investor. Nå tror jeg ikke at AD er reelt interessert i The Foundry, men de har ihvertfall finasielle muskler til å gjennomføre et slikt kjøp om de vil.

Dette er slik situasjonen er i dag slik jeg ser det. Men selvfølgelig, det kan hende at Adobe ikke ser Nuke som noen trussel mot After Effects i det hele tatt, og at de tenker at Mari alltid kun vil fylle en liten nisje. Kanskje de ikke er hypp på å gå head to head mot AD med Modo heller.
Autodesk har to habile 3D-programmer med stor markedsandel fra før. De har Mudbox som uten store problemer kan utvikles til en mer direkte Mari.konkurrent. Og de har Flame som absolutt ikke behøver å selges som en kombinert hardware/software-løsning, og sikkert fint kan senkes i pris også. Da har de plutselig en habil Nuke-konkurrent.

Det beste hadde vært om The Foundry hadde kjøpt seg selv :P. Alle ansatte som ville kunne kjøpt seg inn, sammen med et par villige investorer ...

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » man 04 mai, 2015

De siste årene har ikke Foundry vært i nærheten av seg selv uansett. Jeg er ikke så sikker på cloud lisensiering lenger(selvom jeg har lovpriset det før) og både Adobe og Autodesk tar det dit nå. Foundry er dyre og aggressive, men de har fortsatt mange utrolige tools. Likevel er det mange andre som kommer til å stjele kunder fra dem. Jeg ser selv på alternativer selvom jeg liker produktene deres.
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » lør 09 mai, 2015

Cloud license er fint for dem som er i bransjen og kontinuerlig oppdaterer programvaren etterhvert som det blir tilgjengelig.
Problemet er at du ikke eier noe selv. Du kan ikke gjøre en investering og kjøpe noe som blir ditt.
For noen år siden var det en del snakk om EULA`er hvor forbud mot videresalg var et punkt, og lovligheten av å forby dette. Vel, nå er ikke det en problemstilling lenger.
Og hva med programvare som blir discontinued? Si at det rent hypotetisk var cloud licensing på Softimage - hvor lenge ville det vært mulig å bruke Softimage 2015 før AD trakk pluggen for godt? Om du sitter med en haug med plugins og script som du bruker til et spesielt formål så har du plutselig et problem.

Det er selvsagt en grunn til at Adobe ikke tilbyr kjøp av lisenser til odel og eie. De vil ikke gi fra seg den totale kontrollen de nå har (får).

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » ons 20 mai, 2015

Ser ut til at det endte med at et nytt investeringsfirma kjøpte The Foundry fra Carlyle Group. Veldig fornøyd med at det ikke ble verken Adobe eller Autodesk :D

LINK

Gå tilbake til «Nyheter»