Hvor starter man..?

Alt omkring spillutvikling inn her.

Moderatorer: Athidi, Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
seeker

Hvor starter man..?

Legg innav seeker » søn 05 mar, 2017

Hei!

Sitter med to andre fra klassen og vi fikk en genial idé om å starte hovedoppgaven (skolearbeid) nå - så har vi rundt 1 og et halvt år på oss for å få til noe skikkelig bra! Vi har bestemt oss for å bare lage et lite utdrag av det som kan bli noe mer etter studieslutt, vi satser på en litt mindre verden/flying island-style for å gjøre det enkelt for oss selv i første omgang.

Lurte vel egentlig mest på om noen har erfaring med spill, hvor dere begynte i prosessen (konsept art? bygning/karakterer?) og spesielle ting som man bør se opp for når man lager ting - vi vet absolutt ingenting om dette så alt er relevant! :)

Har en generell idé om hva vi går for theme-wise (steampunk/middle-age city), men resten er relativt usikkert enda.

Takk for alle råd!

Brukeravatar

OlaHaldor
Sted: Rykkinn
Kontakt:

Re: Hvor starter man..?

Legg innav OlaHaldor » tir 02 mai, 2017

Start med å skrive et designdokument.

Hvem er man som spiller? Hvor gammel er denne personen, og hva er det som driver han/henne?
Hva er målet?
Hvilke hindringer og utfordringer møter man på veien?
Hvordan vinner man?
Hvordan taper man?
Hvordan ser/føles universet ut?
Hva er det som gjør at dette universet er blitt som det er?

Brekk det ned til mer detaljerte tekster som beskriver karakterer, hjelpere, motstandere, redskap, spesifike locations, og ikke minst: hvordan spillets kontrollere skal fungere.

På dette stadiet er det lett å gjøre endringer og gruble på hvordan ting kan, skal eller bør være.
Det kan også være lurt å trekke inn bilder og tegninger man lett finner på f.eks. Pinterest.

Da skal du ha mye god inspirasjon til å begynne på skisser og design av det aller meste.

Jeg ville ikke kastet meg over en spillmotor før dere har noe håndfast å jobbe ut fra. Jeg tok et år spilldesign og lærte mer om Unreal Engine, da var overnevnte en standard greie av alt vi gjorde. Lag dokumenter. Ha alltid noe håndfast å trekke inspirasjon fra og se tilbake til om du går deg vill.

Kort fortalt: har dere null og niks programmeringserfaring tror jeg Unity kan være tungt å komme i gang med. Der må alt programmeres på et eller annet vis. Man kan kanskje komme i gang med noen enkle moduler som er ferdiglagd, men i det store og hele tror jeg man kommer lenger med Unreal sitt "blueprint" system dersom man står på bar bakke.

Blueprints er i praksis noder man kobler sammen for å skape funksjonene man ønsker. Kanskje ikke lett, per definisjon, men langt lettere enn annen programmering.

Dere kan jo komme tilbake når dere har design og slikt i boks og søker hjelp til 3D, retopo, UV, tekstur, rigging etc.
Generalist @ Qvisten

Gå tilbake til «Diskusjoner og spørsmål spill»